Wednesday 4 January 2012

Don't let the 'shy' GONE

Dua jam. Ya .dua jam sebelum flight aku sudah tercongok di airport semata-mata nak hantar abg aku blik ipg. Huh~  takut sgt dia xdpt balik\..sgt membuang masa aku yg amat berharga yg boleh dimanfaatkan untuk tidur dan makan ! 
what? x senonoh? then, do i care ?

Dua jam aku habiskan dengan duduk sambil ditemani mp4 sambil memerhatikan ragam manusia sambil keluar masuk toilet sambil pura2 texting.

so, overall there , the thing yang menarik minat aku adalah ‘malu’. Bila tengok manusia-manusia sekarang, baru aku sedar yang manusia sekarang semakin kurang rasa malu.  I repeat it, baru aku sedar. =_='

Kau percaya kah kalau aku cakap semua masalah sosial yang jadi sekarang adalah disebabkan malu yang semakin menipis dalam diri manusia ? x percaya ?  atau xmau mengaku !

Contohnya, dari segi berpakaian. Kau rasa kenapa perempuan2 gedik sekarang ni  rilek s.a.h.a.j.a pakai baju seksi2, ketat2? Sampai diaphgram diorang x dapat berfungsi dgn betul.Sampai menjolok mata, dan hampir2 membutakan mata kaum adam sebab hari2 keluar darah.. Sebab diorang mmg x malu dah.  Tak Malu pada Pencipta, Tak Malu sesama manusia. Bila perasaan malu tiada, mereka akan fikir, then whats the problem nak guna baju yang ‘jimat’ kain kan? Nak malu pada siapa . It is.

Kenapa malu tuh bole hilang ? As for me, aku rasa ia hilang disebabkan pergaulan. Bila pergaulan kau terlalu bebas, kau akan terbiasa, then benda tu akan jadi benda yang biasa, kau x malu nak buat even depan orang yang kau tak kenal. Macam kau baru pakai spectacles laa,mula2 malu, lama2, biasa ! xpun masa kau baru masuk Form 1, mula2 masuk sekolah, bajet pendiam, ayu, macho, sebab malu tunjuk belang, lama2? Biasa ! Ya ! Kau la !

Kalau dulu2, perempuan, lalu sebelah lelaki pun hati , jantung, pancrease, semua rasa macam jatuh luluh already.Trachea jadi lembik selembik-lembiknya. Rasa macam mau ltak muka bawah ketiak mak . Sebab orang dulu2 mana ada senang2 lelaki dgn perempuan bergaul bebas. Thats why rasa malu itu masih menebal dalam diri.
But now ? Yah, u can see, kalau aku bagi dua lorong untuk sampai ke destinasi yang sama, lorong A ada lelaki, lorong B xda lelaki, i bet , mostly, the girl akan pick lorong A untuk lalu. Sebab? Mungkin kau ada jawapannya kan . Tak perlu lah aku buang tenaga bagitau.

Sekarang pun masih ada yang macam dulu2  tapi mungkin s.i.k.i.t bilangannya. Teringat aku ustaz aku , dia pernah bagitau, kalau kamu nak tau perempuan tu baik ke tidak, tengok pada malunya. Kalau dia malu bila berhadapan dengan lelaki, malu bila bercakap hal yang sensetif atau peribadi, dan malu bila buat benda2 yang x berfaedah, then, she is a good girl. Tapi kalau sebaliknya, then she is not a good one.

See? Ada bezanya. 
Dan aku sangat sakit hati bila perempuan sdg malu dan lelaki sebok kutuk2 dia sebab pemalu sgt !  What the ?! Tolong laa ! Bukak mata luas2 ! Malu itu separuh daripada iman. Kalau malu itu masih berpada, buat apa kita hilangkan malu itu ?

As for me, malu itu maruah kita. Malu itu bole jaga diri kita. And it pictured ourself. Perempuan yang masih menebal rasa malunya, sgt sweet ! Tapi malu itu ada hadnya, jangan sampai memudaratkan diri sendiri. Orang tua2 cakap, biar bertempat. Orang muda2 cakap biar bertempat jugak. Kalau kau rasa masih ada malu dalam diri kau, bersyukurlah ! Dan peliharalah sebaiknya..Sebab, once it gone, you will not be able to get it back.


#TheLightOfPeace



2 comments:

ki said...

whoa . sokong !!!!!!!

Nurul Yuiie said...

macam novel daa ~ smart !!